6 maart 2015

Eilandelijke problematiek bespreekbaar bij politie-eenheid Zeeland-West-Brabant

De eilandelijke problematiek rondom de veiligheid is bespreekbaar bij de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant. Dit antwoordde portefeuillehouder burgemeester Rabelink in de commissievergadering Samenleving en Bestuur van 5 maart 2015 op een vraag van SGP-fractievoorzitter Kees van den Berge.

De vraag van de SGP kwam voort vanwege de opschaling van de politie-eenheid, waarbij de korpsen van Zeeland en West-Brabant waren samengegaan. Van den Berge vroeg zich af of daarmee de specifieke eilandelijke problematiek nog wel bespreekbaar was, aangezien de huidige politie-eenheid bestaat uit 39 gemeenten, terwijl dit voor fusie uit minder gemeenten bestond.

Burgemeester Rabelink antwoordde dat enige tijd geleden aan de toename van woninginbraken een eigen eilandelijke invulling was gegeven door mensen te voorzien van een Mobeye, een apparaat, wat kan worden geplaatst, waarbij direct bij inbraak contact wordt gelegd met een nummer van de lokale politie.

De SGP-fractie maakte tijdens de behandeling van het Regionaal Politie Beleidsplan gebruik van de aanwezigheid van vertegenwoordigers van de politie in de vergadering door hen te feliciteren, omdat het politieteam vorig jaar was uitgeroepen tot het beste politieteam van Nederland.